A fine dining típusú étkezés megítélése, mint általában a
luxuskategóriás fogyasztási cikkeké felemás. Értelmetlen pénzkidobás,
túlméretezett sznobéria, falatnyinak is kevés adagok és még sorolhatnám a
hozzátapadt negatív jelzőket. Én megpróbáltam az anyagi vonzattól
eltekinteni és az ínyenc látványra, a "műalkotás a tányérban"
lehetőségére koncentrálni, amikor ennek a világnak egy nagyon parányi
szeletébe kezdtem belekóstolni mindkét értelemben.
Olvasmányaim és a képi keresgélés nagyon inspiratív vizuális világa arra
sarkallt, hogy a tőlem megszokott beásan, kicsit kifordítsam ezt a
témát. Csúcskategóriás, méregdrága alapanyagok beszerzési lehetőségének
híján, maradt a jó kis alapelv, amire a fine dining-űző séfek
alaptételként tekintenek: az alapanyagok tisztelete. Ezt a minőségre
való maximális odafigyeléssel tettem a keretekhez mérten. Ami még nagyon
vonzott egy degusztációs menü összeállításában, a kreativitás magasfokú
szabadsága mellett, egy-egy ilyen kóstoló sor koncepciózussága. A "nem
azért eszünk, mert éhesek vagyunk és tudjuk le minél előbb", hanem az
étkezés gasztró élményprogramként való működése, ha mindent jól
csinálunk.
Érdekes játék volt, amíg minden elem a helyére került. A döntés, hogy
"mennyi a még nem sok" és mitől lesz egyszerűségében elegáns, és nem
simán csak szegényes a pléting.
Ne egy blumenthali kémialabort képzeljen el senki ez idő alatt a
konyhámban, sokkal inkább közepesen megrakott tányérokat fejben,
melyekből szépen sorban apadtak a kellékek, hol felcserélődtek, hol még
bejött egy csavar; csökkent, illetve bővült a menüsor annak a
mérlegelésnek eredményeképpen, hogy melyik étel és hozzávaló mennyire
jellegzetes vagy inkább hanyagolható, amikor a téma: ERDÉLYI MAGYAR
KONYHA.
Na és persze, ha nagyon drága hozzávaló nem villoghat a tányéron, mégis
mi az a trendi dizájn elem, elkészítési mód, merész párosítás vagy éppen
villogó szakzsargon, ami a kulináris különlegességek magasságába emeli e
fogásokat, jó-jó persze amatőr módon, csupán játékból. De valódi
lelkesedéssel, íme:
Talán nincs is ikonikusabb erdélyi gasztrocsoda a padlizsánkrémnél. A
fogadófalatkákra ezt az autentikus ízvilágot álmodtam, majonéz helyett
szintén szénensült paprikával kikavarva. Hogy a szénensült jelző
hangsúlyt kapjon, melynek füstös zamata amúgy kiérződött a krémből,
megkoronáztam a kis kenyérkéket csipkeszerű agancsokkal, házikészítésű
áfonyás tuile-jel. A ruganyos textúra, krémes puhaság és ropogósság,
egyszerre jellemezték e falatokat.
Az amuse-bouche tálalási kellékére külön büszke vagyok. Bár koppintásnak
tűnhet, de a kis textíliára több figyelmet fordítottam mint a világ
legjobb éttermének számító, dán NOMA. Én ugyanis kézi hímzéssel
szegélyeztem a kis szerviettet.
Az előétel enyhén talán hozza a vidéki disznóvágások lájtos hangulatát.
Húsleves aszpik kocsonya gyanánt, tejszínes tormakrémbe illesztett
tepertőforgács, telemea és almás áfonyacsatni.
A meleg előétel a puliszkák királyának bátran nevezhető ínyencség lett: juhtúróval töltött bálmos golyó, vajon karamellizált hagymagyűrűkkel.
A nagyon bizarr párosításokhoz, polgárpukkasztó meghökkentésekhez, ami azért a fine dining egy vonulatának sajátossága, nem tartom magam elég merésznek, de a hagymás paprikás sertésagy héjában sült krumpliba töltve szerintem nem is az. Főételként céklacsíkkal volt szervírozva.
Zárásként desszertnek áfonyás palacsinta szelet tejszínes vaníliás ordával töltve.
Bár e játék nagy amatőrködés volt például fotózás terén, sok új dolog
után kutakodva és olvasgatva, úgy érzem, sokat tanultam, amely
ismeretekre nem tettem volna szert, ha nem tervezem tető alá hozni, azaz
tányérra ezt a kis fájndájningos projektet. Folyt.köv! :-)
No comments:
Post a Comment