Saturday 19 August 2017

Parti asztal



Ma két hónapja indult e virtuális kis betekintő egy lelkes főzőcskéző konyhájába...
Köszönöm az érdeklődést, szívesen válaszoltam a privát receptkérő üzeneteitekre is. Ha sikerült eddig pár finomság elkeszítéséhez inspirációt találni az én ötleteimből, már elértem a célom.

Egy múltkori csajos beszélgetésben egy fiatal feleség megjegyezte, "meglátod aztán majd beleunsz a főzésbe ha napi szinten kell tenned." Én nem csak akkor főzök, ha eszembe jut, majdnem napi szinten és inkább inspiráló tud lenni, mások kedvében járni finom ételekkel. Azt gondolom, hogy a főzés szeretetét egyedül a mosogatás képes lelombozni, de ma már arra is vannak megoldások.

Azért eszünk, hogy éljünk és nem azért élünk, hogy együnk.
Nem ő találta ki, de én ezt apumtól hallottam legelőször, ezért hozzá kapcsolom és ahhoz a mértéktartó, kiegyensúlyozott és soha nem pazarló életvitelhez, ami az otthoni 14 évet jellemezte. Anyu a legfinomabbakat főzi mindig, de nem lehet neki segíteni, olyan fokú precizitást vár el, amire én nem tudok figyelni, ezért néha a tálalásban találtam meg a konyha szépségeit. Aztán a kolozsvári élet és a nem szeretek "borkánokat" csörömpölni több éves rutinja észrevétlen kezembe adta a fakanalat. Elsőként köménymagleves készült anyu telefonos instruálásával, emlékszem...

Azt hiszem, hogy a vágy a szép étkezésre a parafrázisban valahol középen van, az ösztönös létfenntartó viselkedésünkre rárakodott civilizációs vívmány az étel tisztelete.

Amire időnkből szánunk, amire figyelünk, azt tiszteljük, vagy általa éppen embertársainkat, szeretteinket. Az asztal és a rákerülő finomságok egy ilyen megnyilvánulás az esztétikai szempontok mellett, melyek átemelik ezt a területet a művészet világába. Ezzel a szilveszteri, évzáró asztalkával búcsúzom egy rövid időre és ha valaki almás cékla salátát szeretne készíteni vagy töltött gombafejeket, esetleg laska salátát, kijelenthetem, hogy mind nagyon jó választás, nemcsak partizáshoz.

No comments:

Post a Comment